[fusion_builder_container admin_label=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”-110px” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no” element_content=””]
Waarom ben ik als leerkracht van groep 1-2 zo geïnspireerd als we over de verschillende thema’s werken? Ik ben er over na gaan denken en kwam tot de volgende ontdekkingen.
Kleuters zijn zo open, puur en spontaan, dat je merkt dat er elke keer weer iets nieuws opbloeit. Alles kan, alles is mogelijk in de ogen van het kind; er zijn geen belemmeringen. Toen we vanmiddag aan het buitenspelen waren, gingen de kleuters spontaan op zoek naar takken en haalden touwtjes bij de juf om er een pijl en boog van te maken. Ze staken elkaar zo aan dat we in een mum van tijd een heel plein vol indianen met pijl en boog hadden. Eenmaal weer binnen mochten ze na het eten en drinken hun werk kiezen. Het viel op dat ze meteen verder gingen in de sfeer van de indianen. Ze wilden indianentooien maken met veren, ze leerden elkaar hoe je de veren moest knippen. Ze gingen met allerlei verschillende soorten indianentooien naar huis, geen enkele tooi was hetzelfde! Een geheel eigen creatie, gemaakt vol enthousiasme en betrokkenheid.
Bij een thema rondom T4L mochten alle kinderen iets van thuis meenemen wat ze in het weekend hadden gedaan. We hadden dat van tevoren tegen de kleuters gezegd en ook nog via de groeps-app aan de ouders gevraagd. Er kwam van alles binnen van zwembroek tot folder van de dierentuin. De betrokkenheid was ontzettend groot. Het was iets van henzelf en ze konden het delen met de ander. Wat een rijke woordenschat kwam spontaan aan bod. Iedereen deed mee, niemand bleef stil, heerlijk!
We merkten ook dat door de betrokkenheid van de ouders die o.a. bij het thema dinosauriërs botten en dino eieren hadden gemaakt, de betrokkenheid bij het thema dinosauriërs heel groot was. Er was zelfs een ouder die met kerst speciaal spareribs had gegeten, de botten had uitgekookt, waardoor de kleuters de botten konden opgraven uit het zand. Ze maakten de botten schoon met behulp van kwastjes.
Kleuters kunnen al zoveel zelf, laten we ze dat niet afnemen, maar juist promoten!
Het werkt als een olievlek: kleuters inspireren elkaar ondertussen….en zo gaat het maar door elke dag weer, is dat niet schitterend?
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]